Asiakaskokemuksen mittaaminen on tärkeää

Saskia Salomaa|01 marraskuu 2017

Asiakaskokemus on mitattavissa ja mittaus onkin tärkeää, jotta nähdään mihin suuntaan asiakaskokemus kehittyy vuosien saatossa. Yhtä yksittäistä mittaria tärkeämpää on katsoa lukuja kokonaisuutena.

Asiakaskokemusta voidaan mitata monella eri tasolla. Perinteiset myynnin mittarit kertovat omaa kieltään siitä, ovatko asiakkaat ostaneet vai eivät, mutta ne eivät kerro vielä siitä, miksi näin on tapahtunut. Asiakaskokemuksen mittaaminen luo valoa siihen, ovatko asiakkaat tyytyväisiä palveluun, mitä heidän mielestään pitäisi kehittää ja millaisia tarpeita heillä on, jota yritys ei osaa vielä täyttää.

Asiakaskokemuksen mittaaminen voi indikoida esimerkiksi myynnin laskua jo ennen, kuin se näkyy luvuissa.

Asiakaskokemuksen mittareita laadittaessa on tärkeää huomioida, että samantyyppinen palvelukokemus saatetaan kokea eri asiakassegmenteissä hyvin eri tavoillla riippuen siitä, mikä asiakkalle on tärkeää. Osalle asiakkaista merkittävintä on toimitusvarmuus, toisille hinta, kolmansille laatu. Tämän vuoksi on tärkeää myös selvittää, miksi yritys saa hyvät tai huonot arvosanat eri asiakassegmenteiltä.

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com