Chatbot apuna yritysten sisäisissä prosesseissa
13 helmikuu 2019
Saskia Salomaa|06 kesäkuu 2018
Äskettäin julkaistu Mary Meekerin Internet Trends -raportti valottaa tulevaisuuden trendejä. Raportissa on paljon mielenkiintoista, mutta me kahlasimme sen läpi asiakaspalvelun chatin näkökulmasta - hoitipa keskustelua ihminen tai kone.
Chat on mukana muun muassa erilaisia verkko-ostamisen tukipalveluja käsittelevässä osiossa. Raportin sivulla 56 kuvataan chatin kautta hoidettavien asiakaspalvelutilanteiden määrän suurta kasvua.
Sivulla 276 taas kuvataan sitä, miten sekä konversion määrä että asiakkaan ostoksen suuruus kasvavat bottien avustuksella. Lisäksi chatbot antaa ylipäänsä tilaisuuden avata keskusteluja enemmän mitä ihmisresurssein olisi mahdollista palvella.
Chat- ja chatbot-projekteja onkin hyvä lähestyä asiakaslähtöisesti teknologian sijaan. Millaisissa tilanteissa pystymme palvelemaan paremmin samoilla resursseilla automaattisten asiakaspalvelijoiden avulla? Missä tilanteissa chatbotin käyttäminen ei taas ole järkevää?
Nähdäänkö asiakaspalvelijan roolissa siis yhä useammin kone? Luultavasti. Mutta ihmisiä tarvitan silti - monimutkaisten asiakaspalvelutilanteiden ja nyanssien ymmärtämiseen ei ole ihmistä parempaa toimijaa.
Chatbot apuna yritysten sisäisissä prosesseissa
13 helmikuu 2019
Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.
LEKANE OY
Lars Sonckin kaari 12
02600 Espoo
CEO Marko Virtanen
Tel. +358 (0)400 428 515
CTO Petri Pellinen
Tel. +358 (0)40 586 2444
Sales Antti Vasala
Tel. +358 (0)44 544 6774
antti.vasala@lekane.com