Kun optimoit myyntiä, älä unohda markkinointia

Johanna Kontkanen|30 maaliskuu 2016

Lekane Dialogue tehostaa myyntiä tai parantaa asiakaspalvelua. Dialogue -palvelu tehostaa myyntiä aktivoimalla verkkosivujen vierailija asiakasdialogiin. Myynnin kasvu ei tapahdu automaattisesti pelkän chatin tai takaisinsoitto-palvelun mahdollisuudella. Jos yrityksen oma vetovoima ei riitä houkuttelemaan asiakkaita verkkosivuille. Optimoitaessa myyntikanavaa, ei saisi unohtaa markkinoinnin osuutta kanavan alkupäässä.

Markkinoinnin tehtävä on rakentaa yrityksen tarjoomasta houkutteleva sekä viestiä siitä potentiaalisille asiakkaille. Aiemmin perinteiset mediat kuten televisio, lehdet ja printti rakensivat yrityksen ja sen tuotteiden tunnettuutta. Digitaalisessa ympäristössä tunnettuus ei ole enää välttämätöntä myynnin tekemiseksi. Nykyään riittää, että asiakas on kiinnostunut yrityksen tarjoaman aihepiiristä tai tuoteryhmästä.

Tänä päivänä asiakkaiden etsiä tietoa tuotteista ja ostaa polveilee. Lähes poikkeuksetta asiakkaat hyödyntävät digitaalisia kanavia etsiessään tietoa tuotteista tai kartoittaessaan kiinnostuksen kohteena olevaa tuoteryhmää. Digitaalisiin kanaviin turvaudutaan myös mahdollisissa asiakasreklamaatioissa ja etsittäessä tukea tuotteen käyttöön. Yrityksen tulisi tunnettuuden sijaan panostaa siihen, että he nousevat esiin, kun asiakkaat etsivät vastauksia tai ideoita yrityksen myymän tarjooman ympäriltä. Tavoite tulee jatkossa olla enemminkin näkyvyydessä ja kiinnostuksen konvertoinnissa kuin pelkässä tunnettuuden kasvattamisessa.

Tässä muutama vinkki, joilla voi parantaa omaa näkyvyyttä ja konversiota verkosta omille sivuille:

VARMISTA NETTISIVUJEN KÄYTETTÄVYYS
Tarkista nettisivujen käytettävyys asiakkaan näkökulmasta: mieti millä motiivilla asiakas tulee sivuille, mitä hänen pitää tietää ostaakseen tuotteen ja miten hän saa ostettua tuotteen. Mitä yksinkertaisempi ostopäätös on tehdä ja toteuttaa, sen paremmin sivu toimii. Sivun käytettävyys vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen hakutuloksissa, se parantaa konversiota ja vähentää välitöntä poistumista sivuilta.

TARKISTA NETTISIVUJEN TEKNINEN TOTEUTUS
Tarkista toimivatko sivut teknisesti hakukoneiden näkökulmasta. Sivu pitää olla nopeasti latautuva eikä siellä saa olla rikkinäisiä linkkejä. Hakukoneessa olisi hyvä näkyä houkutteleva esittelyteksti sivuista eli tarkista kuvaavatko sivun metatekstit tarjoamaasi, arvioi onko otsikot puhuttelevia ja sisältyykö niihin liiketoiminnan aihepiirin näkökulmasta oleellisia avainsanoja.

HOUKUTTELE ASIAKKAITA SISÄLLÖILLÄ
Harkitse sisällön tuottamista esimerkiksi blogin tai Q&A:n kautta. Tällä saat vastattua potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin ja nouset niitä vastaavissa hakutuloksissa esiin.

VAHVISTA SISÄLLÖN ARVOA JAKAMALLA SITÄ
Rakenna linkityksiä sivullesi esimerkiksi jakamalla sisältöä sosiaalisessa mediassa. Linkitä sisältöä esimerkiksi kanaviin: Google Plus, Twitter, Facebook ja LinkedIN.

ÄLÄ OLETA ETTÄ DIGITAALISUUS ON ILMAISTA
Muista, että myös digitaalisessa ympäristössä näkyvyys maksaa. Varmista näkyvyytesi hakukoneissa myös maksetulla mainonnalla. Tämän tärkeys korostuu nykyään mobiilisurffauksen yleistyessä. Niin ikään Facebook-mainonnalla voi saada kiinni tehokkaasti oman kohderyhmän. Oleellista on hyödyntää useita eri kanavia ja arvioida niiden tehokkuutta kriittisesti.

Yrityksen ja tuotteiden näkyvyys useissa eri digitaalisissa kanavissa on eduksi, koska asiakkaiden ostopolku ei ole niin suoraviivaista. Usein asiakas vierailee useita kertoja yrityksen sivuilla ennen oston tekemistä. Tämän takia asiakasta pitäisi ohjata sivuille eri vaiheissa ostoprosessia. Lekane Dialogue avulla kävijöistä voidaan tunnistaa ostajat ja aktivoida heidät keskusteluun myynnin kanssa. Tutustu palveluumme tästä.

Lekane auttaa nykyään kokonaisvaltaisesti asiakkaitaan myös myyntikanavan alkupään kanssa. Tavoitteena on tuolloin nostaa verkkosivujen kävijämäärää, ja löytää eri vaiheissa olevat asiakkaat tehokkaammin. Tämä voi käytännössä tarkoittaa sitä, että suunnittelemme yrityksen nettisivut ja sisältöstrategian niin että se houkuttelee asiakkaita eri ostoprosessin vaiheissa. Lisäksi voimme ottaa haltuun yrityksen mainonnan kokonaisuuden. Tavoitteena on tuolloin kasvattaa liikevaihtoa panostamalla koko myyntikanavan toimivuuteen, ei vaan sen viimeiseen vaiheeseen. Kysy meiltä lisää aiheesta!

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com