Asiakasdialogi voi vahvistaa tai heikentää yrityksen brändiä

Saskia Salomaa|02 marraskuu 2017

Asiakasdialogi on keskustelua, jota tuotteen tai palvelun myyjä käy verkossa tai reaalimaailmassa asiakkaan kanssa. Asiakasdialogin johtaminen voi olla vaikeaa mutta palkitsevaa ja pitkällä ajanjaksolla jopa elinehto yrityksen menestymisen osalta.

Kärjistetysti asiakas saattoi aiemmin käydä ostamassa tuotteen kaupasta, mutta ei vuorovaikuttanut yrityksen kanssa mitenkään joko ennen ostoa, sen aikana tai jälkeen. Aiemmin asiakas oli ikäänkuin objekti, johon yritys kohdisti erilaisia yksisuuntaisia markkinointitoimenpiteitä, joiden tavoitteina oli saada asiakas ostamaan.

Tämä on nyt onneksi muuttanut, sillä verkkomaailma on mahdollistanut kaksisuuntaisen viestinnän asiakkaan kanssa monissa eri tilanteissa. Asiakkaan kanssa voi käydä dialogia jo ennen ostoa - tällainen tilanne syntyy esimerkiksi silloin, kun asiakas vertailee tuotteen / palvelun ominaisuuksia ja chättää palveluntarjoajan kanssa saadakseen lisätietoa. Oston jälkeen asiakastyytyväisyyttä voidaan puolestaan parantaa ohjaamalla asiakasta käyttämään tuotetta / palvelua oikein.

Hyvin hoidettu asiakasdialogi vahvistaa asiakkaan uskollisuutta ja brändimielikuvaa. Kääntäen taas huonosti asiakasdialogi voi someaikakautena mustata yrityksen maineen. Asiakasdialogiin kuuluvat kaikki vaiheet, joissa asiakkaan kanssa ollaan yhteydessä, sekä se sävy, jolla hänen kanssaan kommunikoidaan.

Asiakas- tai ostopolkujen määrittely (linkki) voi auttaa hahmottamaan ne tilanteet, joissa asiakasdialogia voidaan käydä joko asiakkaan tai yrityksen aloitteesta.

Ääritapauksessa asiakasdialogin kautta tulleet ideat auttavat rakentamaan kokonaan uusia tuotteita tai palveluja.

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com