Dashboard on myyntijohtajan uusi paras kaveri

Saskia Salomaa|24 marraskuu 2017

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä pätee myös myynnin seurantaan. Viimeisten vuosien aikana datan visualisointi on noussut keskeiseksi teemaksi liiketoiminnan ja myynnin kehittämisessä.

Dashboard on myynnin kojelauta

Myynnin dashboardin ideana on antaa reaaliaikainen kuva myynnin tilasta yhdessä näkymästä. Tämä auttaa myyntiä pysymään kärryillä tilanteen kehittymisestä ja myynnin tilasta.

Jos myyntijohtajalta kysytään myynnin tämänhetkisestä statuksesta, on dashboard myyntijohtajalle helppo keino avata tilannetta myös muille. Dashboard voi olla myös monessa eri kontaktipinnassa: toimiston seinällä olevassa screenissä, selaimen aloitussivuna tai vaikka mobiililaitteessa applikaationa. Ideana on yksinkertaisesti se, että myynnillä pitää olla saatavilla ajantasainen tieto helposti, missä vain ja milloin vain.

Miltä myynnin dashboard näyttää?

Hyvä myynnin dashboard rakentuu henkilön tai henkilöryhmän tavoitteiden ympärille. Ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa mallia, vaan esimerkiksi myynnin johdon dashboard näyttää monesti hyvin erilaiselta verrattuna esimerkiksi myyntineuvottelijan dashboardiin.

Mitä löytyy myyntijohtajan dashboardilta?

Myyntijohtajan mittaristo on perinteisesti rakentunut yrityksen myynnin ja myyntihenkilöstön tuloksen ympärille. Kuinka paljon viime viikolla tehtiin kauppaa? Mikä on tarjouskannan arvo? Kuinka paljon liidejä saatiin verkkosivuston kautta?

Maailman muuttuessa myös myyntijohtajan mittaristo muuttuu koko ajan. Esimerkiksi uloslähtevien, kylmien myyntipuheluiden määrä ei välttämättä ole enää keskeinen mittari, vaan tulosten kannalta tärkeämpää voi olla esimerkiksi tieto siitä, mitä kanavia pitkin liidit ja kaupat syntyvät.

Esimerkkejä myyntijohtajan dashboardilla olevista mittareista:

  • Myynti € (tämä kuukausi vs. edellinen kuukausi)
  • Verkkosivuston kautta saatujen myyntiliidien määrä
  • Myyjien performointi: tarjouskanta ja kaupat per myyjä

Myyjän dashboard

Yksittäisen myyjän ja myyntijohtajan dashboardit näyttävät usein hieman erilaisilta. Yksittäisen myyjän kannalta kiinnostavinta tietoa on oman myyntituloksen ja myynnin pipelinen kehitys. Kuinka paljon minulla on vahvistettuja kauppoja tälle kuukaudelle? Kuinka paljon olen hoitanut liidejä, ja millä prosentilla hoitamani liidit ovat toteutuneet kaupoiksi?

Esimerkkejä yksittäisen myyjän dashboardilla olevista mittareista:

  • oma myyntitulos
  • liidien ja käsiteltyjen liidien määrä
  • omat myyntimahdollisuudet.

Miten rakentaa myynnin dashboard käytännössä?

Myynnin dashboardia rakennettaessa on tärkeää miettiä seuraavia asioita:

  • KENELLE: Mille yrityksen ryhmille tai henkilöille dashboard luodaan? Otetaanko käyttöön sekä tiimi- että yksilötason dashboard-näkymiä?
  • MITÄ: Valitaan liiketoiminnan ja myynnin kannalta keskeiset mittarit.
  • MITEN: Millä työkaluilla dashboard luodaan ja tuodaanko se esimerkiksi kaikkien näkyviin toimistolla (televisiot, screenit jne.)? Tärkeintä on se, että miten dashboard on saavutettavissa riippumatta siitä, istutko toimistolla, palaverissa tai vaikka keskellä ruuhkaa autossa.

Lekane Dialogue -palvelun avulla voit luoda dashboard-näkymiä yrityksesi liidien hallinnan ja myynnin tueksi.

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö, niin keskustellaan lisää tai lataa oppaamme asiakaspalveluchatin hyödyntämiseen liittyen!

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com