Liidien hallinnan perussääntö: aikainen myyjä kaupan nappaa

Saskia Salomaa|14 joulukuu 2017

Vanha sanonta “aikainen lintu madon nappaa” soveltuu moneen elämänalueeseen. Mutta miten se sopii myyntiin? Suuri osa yrityksistä kerää liidejä verkosta ja nostaa verkon yhdeksi tärkeimmäksi tekijäksi oman liiketoimintansa kasvattamisen näkökulmasta. Mutta silti liidien hallinta on monissa yrityksissä todella huonoissa kantimissa.

Harvard Business Review teettämän tutkimuksen mukaan lähes 50% yrityksistä otti saamansa liidit hoitoon yli 24 tunnin päästä asiakkaan yhteydenotosta. Tästä 50%:sta lähes puolet eivät vastanneet yhteydenottoihin ollenkaan.

Käsittämätöntä, mutta totta. Kukapa ei olisi vaikka Facebookissa tai LinkedInissä törmännyt jonkun tuttunsa avautumiseen siitä, kun remonttifirma ei vastaa tarjouspyyntöön. Elämme maailmassa, jossa käytössämme on monenmoista markkinoinnin ja myynnin teknologiaa, mutta silti munaamme homman siinä kohtaa kun asiakas olisi jo halukas ostamaan tai ainakin juttelemaan kanssamme.

Miksi aika on entistä kriittisempi tekijä myynnissä?

Aika on kortilla. Ihmisillä, oli sitten kyseessä kuluttaja tai yrityspäättäjä, aika on rajallista ja he arvostavat sitä, että asiat hoituvat nopeasti ja vaivattomasti. Monet tutkimukset osoittavat, että mitä nopeammin yhteydenottopyyntöön vastataan, sitä todennäköisimmin yritys saa myös kaupan aikaiseksi.

Myyjän pitää siis nykypäivänä olla entistä enemmän kiinni hetkessä juuri nyt. Asiakkaan antaessa selkeitä ostosignaaleja voi pahimmassa tapauksessa kaupat jäädä syntymättä jos myyjä ei ole aktiivinen.

Teknologia on hyvä renki, mutta huono isäntä

Onneksi teknologia tulee ja pelastaa meidät. Näin on monessa yrityksessä ajateltu pohdittaessa sitä, miten liidien hankintaa voidaan verkossa tehdä entistä aktiivisemmin. Me olemme huomanneet käytännössä sen, että jos yrityksen verkkoliidien keruu ja halliinta ei ole liitetty osaksi koko yrityksen myyntiprosessia, menee hommat helposti harakoille. Liidit “valuvat” omaan siiloonsa, jossa ei ole määritelty selkeitä prosesseja ja vastuita. 

Tolkkua liidien hallintaan – 5 konkreettista vinkkiä

  • Määritä sisäisesti mikä on liidi. Jos yrityksen sisällä ei ole selkeää määritelmää liidille, tulee kokonaisuudesta helposti sillisalaattia.
  • Havainnollista koko myyntiprosessisi ja huomioi verkkoliidien hallinta
  • Jaa vastuut ja määritä vastuuhenkilöt.
  • Sovi yhteiset pelisäännöt markkinoinnin ja myynnin välillä.
  • Hyödynnä teknologiaa liidien keruuseen.

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com