Miten ottaa chatbot käyttöön?

Miten ottaa chatbot käyttöön?

Petri Pellinen|09 helmikuu 2017

Mikael Puittisen haastattelu Markkinointi & Mainonta -lehden sivuilla oli erittäin asiallisesti kirjoitettu teksti koneälystä ja palvelun parantamisesta ja herätti muutaman ajatuksen chatbot-aiheisiin liittyen.

Kun verkkopalveluun halutaan chatbot, on suunnittelu hyvä aloittaa asiakkaiden useimmin kysymistä kysymyksistä, kuten artikkelissa todetaan. Käytännön pulmana monesti onkin se, kuinka ottaa selvää useimmiten kysytyistä kysymyksistä?

Chatbot osana palveluamme

Chatbot on mukana Lekane Dialogue -palvelussamme, jota käyttää laaja asiakaskunta hyvin erilaisilla toimialoilla. Asiakaspalvelun vuorovaikutusprosesseja kehittäessämme olemme havainneet seuraavat toimintamallit hyödyllisiksi chatbot-suunittelua koskien:

  • Asiakaspalvelukeskuksen tietojärjestelmästä voi kaivaa puhelujen kategoriointitietoa, jos asiakaspalvelijat on ohjeistettu kirjaamaan sitä.
  • Mikäli asiakaspalvelukeskuksessa on käytössä äänivalikot, joissa on ohjeistusta tai apua tiettyihin tilanteisiin, niin valikoiden käyttötietoa voi käyttää hyödyksi. Näissä haaste on monesti se, että äänivalikoita käytetään yleensä enemmänkin puhelun ohjaukseen eikä niinkään vastausten antamiseen.
  • Jo käytyjä web chat -keskusteluita voi käydä läpi joko manuaalisesti tai tekstianalyysityökalujen avulla. Tekstianalyysityökaluilla saa helpohkosti selville mitä aihepiirejä keskusteluissa on ollut; varsinaisen asiakkaan alkuperäisen kysymyksen selvittäminen voi vaatia lisätyötä.
  • Web-sivustojen FAQ-osioiden käyttötilastoja voi katsella esim. analytiikka-työkalun avulla. Joistakin FAQ-osioiden sisällönhallintajärjestelmistä saa suoraan tiedon mitä kysymyksiä on katseltu useimmin. On tärkeää, että web chattien ja puheluiden sisältöä peilataan FAQ-osioon, jotta nähdään, ovatko useimmin kysytyt kysymykset otettu huomioon FAQ-osiossa.
  • Sivuston hakukoneeseen tehdyt kyselyt ovat hyvä tietolähde. Hakutermien analysoinnissa voi jälleen kerran käyttää hyväkseen tekstianalyysityökaluja tai vain silmäillä tehtyjä hakuja itse.

Lekane Dialogue mahdollistaa reaaliaikaisen keskustelun asiakkaan kanssa verkossa älykkäästi. Yhdistämme verkkoanalytiikan dialogi-työkaluihin chatboteja rakentaessamme - sääntökoneemme seuloo verkkovierailijoista potentiaaliset asiakkaat ja aktivoi heidät reaaliaikaiseen keskusteluun joko puhelimessa tai chatin välityksellä. Emme siis pompsauta chatti-ikkunaa kaikille verkkosivuilla vierailijoille, vaan valitsemme kävijöistä ne, joissa on suurin liiketoimintapotentiaali joko myynnin kasvattamiseen tai asiakastyytyväisyyden ylläpitoon.

Oracle julkaisi äskettäin tutkimuksen nimeltä Can Virtual Experiences replace reality? Oracle ennustaa, että 80%:lla johtavista myynnin ja markkinoinnin yrityksistä on käytössä chatbot vuoteen 2020 mennessä. Kolmannes on yrityksistä on ottanut chatbotin jo käyttöön. Kulkeeko sinun yrityksesi edelläkävijöiden joukossa? 

Jäikö asia mietityttämään? Ota yhteyttä jättämällä soittopyyntö call back -järjestelmämme kautta tai rimpauta tai meilaa suoraan. Yhteystiedot löydät alta. 

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com