Takaisinsoitto – älä soita meille, me OIKEASTI soitamme teille

Saskia Salomaa|20 lokakuu 2017

Ostaessaan ja etsiessään tietoa verkosta, ihmiset hakevat mahdollisimman helppoja ratkaisuja. Jos emme löydä haluamaamme tietoa nopeasti ja helposti, turhaudumme ja lähdemme pois.

Vaikka chatbotit ja teköäly ovat entistä vahvemmin läsnä arjessamme, ihmisten tarve kommunikoida toisten ihmisten kanssa on edelleen vahva. Opiniumin ja IDC:n tekemä tutkimus nostaa esiin kaksi tärkeää huomiota:

  • Neljä viidestä kuluttajasta haluaa saada palvelua ihmiseltä
  • Neljännes kuluttajista kokee edelleen puhelimen parhaaksi yhteydenottotavaksi

Takaisinsoitto helpottaa asiakkaan arkea

Takaisinsoitto-palvelun keskeinen tavoite on parempi asiakaspalvelu. Sen sijaan, että asiakas jonottaisi yrityksen puhelinpalvelussa kuunnellen puuduttavaa jonotusmusiikkia tai etsisi kuumeisesti verkkosivustolta vastausta ongelmaansa, voi hän helposti jättää puhelinnumeronsa verkkosivustolla ja vastuu asiakkaan palvelemisesta siirtyy yritykselle.

Takaisinsoitto on edelleen hyvin tärkeä osa monen yrityksen myyntiprosessia. Iso osa asiakkaistamme käyttää verkkosivustollaan takaisinsoitto-ominaisuutta. Nykyään puhutaan paljon monikanavaisuudesta ja tämä ajattelu kytkeytyy suoraan myös verkon kautta tehtävään myyntiin. Asiakkailla on erilaisia tarpeita ja motiiveja ostaa, jolloin myös se missä ja miten he haluavat tulla palvelluksi, on yksilöllistä.

Takaisinsoitto osana myyntiprosessia

Asiakkaan jättämä yhteydenottopyyntö on yritykselle vahva signaali asiakkaan kiinnostuksesta. Siksi esimerkiksi asiakkaiden lähettämien soittopyyntöjen käsittelyn ja kontaktoinnin on oltava osa yrityksen myyntiprosessia.

Etenkin soittopyyntöjen käsittelyssä nopeus on valttia. Ajattelepa tilannetta, jossa etsit vaikka kiireellistä apua talosi vuotavan katon korjaamiseksi. Etsit tietoa verkosta ja löydät muutaman potentiaalisen yrityksen, joille laitat tarjouspyyntöä tai yrität tavoittaa heitä puhelimitse. Vaikka sinua kiinnostaa varmasti urakan hinta, valitset todennäköisesti sen yrityksen, joka on sinuun päin aktiivinen ja on yhteydessä mahdollisimman nopeasti.

Takaisinsoitto on oiva työkalu ostoprosessin eri vaiheissa oleville asiakkaille. Uusasiakashankinnassa sen rooli on mahdollistaa lähes reaaliaikainen keskustelu myyjän kanssa ja antaa asiakkaalle apua esimerkiksi oikean tuotteen tai palvelun valinnassa. Takaisinsoiton avulla voidaan myös parantaa asiakaspitoa. Jos asiakas etsii esimerkiksi verkkosivustolta ohjeita palvelun irtisanomiseen tai tilauksen peruuttamiseen, on tämä usein kriittinen hetki, jolloin asiakaspalvelijan tulisi päästä keskustelemaan asiakkaan kanssa.

Takaisinsoitto mukana myyntijohtajan mittaristossa

Takaisinsoittopalvelujen mittaaminen on tärkeää. Siksi takaisin soitettujen puheluiden tulisi olla myös osa myyntijohtajan mittareita.

  • Kuinka moni puhelu hoidetaan ja missä ajassa?
  • Kuinka moni takaisinsoittopalvelun tilanteista johtaa kauppaan?

Nämä ovat muun muassa kysymyksiä, joita myynnin tuloksen ja tehokkuuden mittaamisessa pitäisi ottaa huomioon entistä paremmin.

Haluatko kuulla lisää siitä, miten voit parantaa asiakaspalvelua ja kasvattaa yrityksen myyntiä takaisinsoittopalvelulla? Jätä yhteydenottopyyntö, niin keskustellaan lisää.

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com