EU-tuomioistuimen päätös tarjoaa mahdollisuuksia chat-asiakaspalvelulle

Saskia Salomaa|20 marraskuu 2019

Jari Perko kirjoittaa Asiakkuusmarkkinointiliiton blogissa EU-tuomioistuimen uunituoreesta linjauksesta. Sen mukaan EU:n alueella toimivien yritysten ei tarvitse lähtökohtaisesti tarjota jotain tiettyä asiakaspalvelukanavaa, vaan asiakaspalvelun riittävä taso katsotaan tapauskohtaisesti. Alun perin kyseessä oli Saksassa kuluttajajärjestön Amazonia kohtaan nostama kanne, sillä järjestön mukaan Amazon ei ilmoittanut numeroaan oikeudellisesti riittävällä tavalla puhelimitse tapahtuvaa asiakaspalvelua varten. Alkuperäiseen päätöstekstiin voit tutustua täällä

Päätös mahdollistaa siis erilaisten verkon kautta toimivien asiakaspalvelukanavien hyödyntämisen ilman, että tarvitsee olla mitään tiettyä yhtä kanavaa käytössä. Vaikka puhelinpalvelulla on etunsa ja se tulee varmasti kuulumaan jatkossakin isojen verkkokauppojen valikoimaan, tarjoaa päätös pienille verkkokaupoille liikkumavaraa.  

Toki chat-palvelukin tulee suunnitella ja resursoida kunnolla, jotta asiakkaat saavat varmasti hoidettua asiansa sitä kautta - pelkkä chatin olemassaolo eri riitä. Sama koskee chatbotia. Timanttista asiakaskokemuksesta tärkeänä pitävät yritykset hoitavatkin yleensä myös asiakaspalvelun fiksusti ja tarjoavat asiakkaille niitä kanavia, joita hän haluaa käyttää. Asiakaskokemus jää arvona vain sanahelinäksi, jollei asiakkuuden hoitoon panosteta resursseja. 

Kiinnostaisiko pohtia, miten voisit palvella asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla chatin tai botin avulla? Varaa aika vartin ilmaiseen sparraukseen! Se ei sido mihinkään, mutta saat vinkkejä siitä, miten voit hyödyntää monikanavaista asiakaspalvelua. 

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Chatbot-webinaari

Chatbot-webinaari

09 joulukuu 2019

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com