Mistä chatbot-huumassa on oikein kyse?

Mistä chatbot-huumassa on oikein kyse?

Saskia Salomaa|10 toukokuu 2017

Googlen Trends-tilastot tietävät kertoa, että chatbot-hakujen määrä on kasvanut paljon viimeisen vuoden aikana. Oheisesta Google Trendsin kuvakaappauksesta selviää, että Chatbot (punaisella) ja chat bot (sinisellä) -hakuja on tehty toukokuussa 2017 tuplamäärä vuodentakaiseen verrattuna. Google ei paljasta tarkkoja hakumääriä, mutta indeksilukujen perusteella chatbot-kiinnostus on tällä hetkellä valtavaa. 

Chatbot-ilmiön taustaa

Mistä koko chatbot-ilmiössä on sitten kyse? Chatbot on teknologisesta näkökulmasta osa verkkopalvelujen erilaisten toimintojen automatisointia sekä siihen voi liittyä myös tekoälyä. Parhaiten chatbotia hyödyntävillä yrityksillä palvelu kuitenkin liittyy asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kun verkkopalvelun asiakaskokemus paranee, myös asiakaspoistuma vähenee. Käytännössä chatbot voi ratkaista asiakkaan ongelman ilman, että asiakkaan tarvitsee olla itse yhteydessä asiakaspalveluun. Chatbotien avulla asiakkaalle pystytään tarjoamaan myös lisämyynnillisiä ratkaisuja tai parempia vaihtoehtoja. 

Vaikka chatbot on tekninen ratkaisu, vaatii se tuekseen sekä asiakaspalvelun toimintalogiikan että asiakaskokemuksen ymmärtämistä. Ketä asiakkaita ja mistä aiheista palvelemme parhaiten chatbotin avulla? Millaisessa tilantessa taas tarvitaan sitä, että ihminen juttelee ihmiselle? Millaisella sävyllä chatbot lähestyy verkkovierailijaa? 

Jäikö aihe kiinnostamaan? Olemme käsitelleet blogissamme aihetta monelta eri osa-alueelta. Lue lisää siis esimerkiksi chatbot-ratkaisuistamme, chatbot-järjestelmän pystyttämisestä tai Telian kokemuksista chatbotin hyödyntämisestä asiakaspalvelun apuna

tagit:

Jaa tämä julkaisu

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Client cases
Client cases
Client cases

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla 5 konkreettista tapaa kehittää asiakaskokemusta verkossa? Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

LEKANE OY

Lars Sonckin kaari 12

02600 Espoo

CEO Marko Virtanen

Tel. +358 (0)400 428 515

CTO Petri Pellinen

Tel. +358 (0)40 586 2444

Sales Antti Vasala

Tel. +358 (0)44 544 6774

antti.vasala@lekane.com